Четвер
02.05.2024
08:34
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Cайт вчителя зарубіжної літератури С.В. Хомич
Головна Реєстрація Вхід
Опис досвіду »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Опис власного педагогічного досвіду Хомич Світланою Володимирівною

Чи любите ви свою професію?

Російський критик задавав подібне питання, говорячи про театр. А хіба наша робота не пов’язана з театром. Серйозні, спостережливі, зацікавлені, смішні, критичні, уважні учні - глядачі, клас – сцена, а урок – чому не спектакль? Його потрібно провести так, щоб зацікавити учнів, а урок сподобався. Все потрібно продумати, бо темою літератури є весь Всесвіт.

Теоретичне обґрунтування

Література має давати учням те, що не може дати жоден інший предмет і що визначається її художньо-естетичною природою.

Сучасний урок літератури вимагає переосмислення пріоритету методів, прийомів та видів навчальної діяльності, розширення їхньої методичної палітри.

В цьому мені допомагає робота над індивідуальною методичною проблемою «Впровадження інтерактивних технологій як один із чинників розвитку життєвих компетентностей учнів на уроках світової літератури».

Інтерактивне навчання – це навчання, занурене у спілкування, в ході якого здійснюється взаємодія учителя і учнів. Воно базується на співпраці, де учитель і учні - рівноправні суб’єкти процесу. Учні навчаються ефективній роботі в колективі, а саме ці навички будуть необхідні у дорослому житті. Тобто, інтерактивні методи навчання сприяють соціалізації особистості.

Актуальність проблеми

Моя практика роботи в училищі свідчить, що саме інтерактивні методи та прийоми – інтенсивніші, змістовніші, ефективніші за традиційні. Загальновідомо, що останні більше зорієнтовані на інформативні цілі. А все вивчити неможливо. Особливо в наш час, коли потік інформації збільшується лавиноподібно. Найталановитіший учитель не може встигнути за стрімкою ходою науково-технічного прогресу.

На перший план виходить питання, як навчити саморозвитку кожного учня, як прищепити йому відповідні уміння та навички? Це завдання значною мірою можна вирішити шляхом нової організації процесу навчання, впровадження інтерактивних технологій. Не шляхом передачі готових знань, а шляхом «навчання жити» - ось на що спрямовую ці технології у своїй практичній роботі.

Головні завдання

Під час вивчення проблеми дійшла висновку, що завдання сучасного навчання – формування знань, умінь, духовного світу, моральних якостей майбутнього громадянина країни, а  впровадження інтерактивних технологій на уроках веде до розвитку життєвих компетентностей учнів і забезпечує їм:

  •  перехід до інформаційного суспільства;
  •  формування конкурентоздатності;
  •  власний, духовно-світоглядний вибір;
  •  потребу в нових знаннях, нових компетентностях для подальшої реалізації себе у суспільстві;
  •  уміння самостійно їх отримувати з різних джерел інформації, планувати, керувати своєю діяльністю.

Реалізувати ці завдання допомагає використання нових педагогічних технологій.

Мета впровадження

Інтерактивні технології навчання привабили мене тим, що не дають відставати від сучасності, допомагають формувати компетентності учнів, їх здатність до самостійного здобування знань, створення атмосфери пошуку, творчої співпраці, креативного мислення. Вони активізують навчальний процес, урізноманітнюють його, створюють комфортні умови, коли учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну спроможність, що робить продуктивним сам освітній рівень.

У моїй педагогічній діяльності

З огляду на вищесказане сформулюю основні положення своєї педагогічної діяльності:

  •  вчитель має ставитися до учня як до рівного;
  •  кожна дитина здатна майже до усіх видів діяльності, питання в тому, які методи будуть застосовуватися у процесі навчання;
  •  учень має перебувати в активній позиції, самостійно будувати свої знання;
  •  інтенсивні методи навчання і розвитку;
  •  особистість з новим менталітетом.

«Будь собою. Інші ролі зайняті». Ці слова О.Уайльда стали гаслом моєї педагогічної діяльності.

Плануючи та розробляючи інтерактивний урок, пам’ятаю і про його структуру, яка складається з п’яти етапів:

  •  Мотивація;
  •  Оголошення теми та очікуваних результатів;
  •  Актуалізація знань, необхідна інформація;
  •  Інтерактивна вправа – центральна частина заняття;
  •  Рефлексія, оцінювання результатів.

Проводячи уроки світової літератури, не забуваю і про їхнє продовження, яке знаходить втілення у позакласних заходах. Це проведення тижнів світової літератури, музично- літературних вечорів, літературних віталень, випусків літературних годин, репетицій драматичного гуртка тощо.

Форми інтерактивного навчання

  •  Кооперативне навчання (робота в парах, у малих групах)
  •  Колективно-групове навчання: мікрофон, мозковий штурм, незакінчене речення, мозаїка, асоціативний кущ, сенкан, та ін.
  •  Ситуативне моделювання (програвання сценки, драматизація, рольові ігри.)
  •  Опрацювання дискусійних питань (метод «прес», «дискусія в стилі ток-шоу, займи позицію, за-проти, так-ні.)

Практичне застосування різних форм інтерактивного навчання

Часто використовую семінари, як різновид колективного обговорення різних аспектів визначеної проблеми з метою активізації пізнавальної діяльності учнів. Моєю метою підготовки до семінару є:

  • підібрати конкретні матеріали для обговорення;
  • визначити проблеми, які мають вирішити учні;
  • підібрати цікаві, значущі для учнів питання;
  • виділити вузлові питання;
  • підібрати приклади.

Уроки-семінари  при допомозі учнів проводилися з тем: «Із літератури  І-ої половини XX ст.», «Срібна доба російської поезії», «Модернізм в літературі», «Постмодернізм – одне з найяскравіших літературних явищ ІІ-ої половини XX ст» та інші.

Учні обговорювали різні питання обраної теми, висловлювали свої точки зору та робили колективне підбивання підсумків після прослуховування фронтальних лекцій, доповідей.

Використовую форми роботи, що стосуються «навчання у грі». Ось деякі з них.

  1. Літературна вікторина:
  •  «Впізнай героя за його портретом»;
  •  «Впізнай героя за його реплікою»;
  •  «Впізнай автора»;
  •  «Чи уважними ви були читачами?»

З’ясовуючи рівень знань за темою «Роман «Чума» А.Камю», пропоную завдання: «Впізнай героя за його реплікою».

  •  «Соромно бути щасливому одному».
  •  Грішникам «… випадає воістину тремтіти».
  •  «Панове, шапки геть!»
  •  «Треба по змозі не ставати на бік лиха».
  •  «Бацили чуми не вмирають. Будьте готові до відсічі».
  1. Гра-конкурс «Кращий ілюстратор твору»

Вивчаючи той чи інший твір, пропоную учням малювати ілюстрації та зробити їх захист перед учнями з метою розкриття теми уроку (практикую під час вивчення творчості Ф.Стендаля, О. де Бальзака, М. Булгакова, Е. Хемінгуея).

  1. «Літературне лото» (робота в парах)

Учні з’єднують окремі частини в одне ціле стрілочками. Це може бути:

  •  літературні поняття та їх визначення;
  •  назви творів та імена авторів;
  •  імена героїв та їхні репліки.
  1. Знайди відповідність (за творчістю Д. Джойса)

«Потік свідомості»-

це… прийом, натяк, відсилання до певного літературного твору, сюжету чи образу.

Алюзія -

це… відчутний у літературному творі відгомін іншого твору; цитування без лапок.

Ремінісценція -

це… модерністське спрямування, яке відтворює душевне життя, переживання, асоціації.

Одним із різновидів інтерактивного навчання  є прийом «Коло думок». Ця робота втягує всіх учнів у дискусію. Головне завдання, яке стоїть перед кожним із них, - висловити власну думку. Запитання для дискусії передбачаються різні, але всі вони мають бути пов’язані з автором і твором, що вивчається.

Б. Брехт «Життя Галілея»

  •  У чому суть відкриття Галілея?
  •  Чому церква переслідувала вченого?
  •  Як ви розцінюєте вчинок Галілея?
  •  А як ставиться автор до зречення героя від свого вчення?

Цікаво проходить урок, коли запитання задано групам учнів, що представляють лише один аспект проблеми, яку вони обговорювали, а опитування йде по колу, поки не вичерпаються всі відповіді.

Прийом «Мікрофон» дає можливість сказати щось по черзі, використовуючи уявний мікрофон, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію. Цей ефективний інтерактивний прийом застосовується під час колективного обговорення, не коментуючи відповідей, не перебиваючи, говорячи швидко і лаконічно.

Ф. Кафка «Перевтілення»

  •  Коли Ф. Кафці було 20 років, він писав: «Я думаю, нам слід читати тільки ті книжки, які ранять і терзають нас. Якщо книжка, яку ми читаємо, не б’є нас по голові, то навіщо її читати?» Як ви гадаєте, твір Кафки належить до тих, що ранять душу?
  •  Уявіть себе на місці Г. Замзи. Що б ви подумали, побачивши себе?
  •  Розпочніть речення із слова: «Жахнувся, що…»

Часто цей прийом використовується наприкінці уроку, коли усім класом підбиваються підсумки.

   Продовжіть речення:

  •  «Найбільше мене вразило…»
  •  «Відкриттям для мене було…»
  •  «Мені запам’яталося…»
  •  «Я зрозумів(ла), що…»
  •  «На уроці мене зацікавило…»

Шукаючи більш активних способів викладання, звертаючи увагу на прийоми інтерактивного навчання, дійшла висновку, що запровадження їх у навчальний процес робить його ефективним, бо ставить учнів перед необхідністю мислити, шукати шляхи вирішення навчальних завдань.

Важливим є те, що описані прийоми засвідчили свою ефективність на практиці. Вони розвивають творчі здібності учнів, сприяють індивідуальному самовиявленню, прищеплюють уміння самостійно орієнтуватися у життєвих ситуаціях.

Результати досвіду

Проводячи аналіз результатів професійної діяльності, виявила зацікавленість учнів до світової літератури. Вони навчилися висловлювати свою думку, ставити запитання, «занурюватись у текст», готувати презентації, проекти, бралися за творчі завдання.

Діаграми, на яких порівнюються  навчальні досягнення учнів із світової літератури за 2012-2013 н.р. та І семестр 2013-2014 н.р., ілюструють, що використання інтерактивних технологій свідчить про ефективність цього методу в роботі з учнями.

Вважаю, що за інтерактивними методами навчальна перспектива. Вони сприяють підвищенню рівня досягнень учнів, активізації пізнавальної діяльності. Роблять процес вивчення літератури продуктивнішим.

Висновок

Хочу зазначити, що однією із важливих проблем сьогодення під час викладання предмета «Світова література» є низький рівень читацької активності. Тому вважаю, що впровадження інтерактивних технологій на уроках стимулює інтерес до читання, учить учнів відчувати красу та виразність художнього слова, формує грамотного, кваліфікованого читача.

         В описі досвіду роботи я намагалась розкрити актуальність, значущість та результативність проблеми, над якою працюю. Режим шукань і новизни, інтерес до предмета, виявлення творчих можливостей учнів, розвиток комунікативних навичок та здобуття ними життєвих компетентностей – мої прагнення, переконання як вчителя світової літератури.

Використана література:

  1. Національна доктрина розвитку освіти України  у ХХІ ст.. від 17.04.2002р. №345/2002.
  2. Періодичні видання ВГ «Основа» «Зарубіжна література в школі».
  3. Періодичні видання «Педагогічна преса» «Всесвітня література в сучасній школі.
  4. Пасічник Є.А. Методика викладання літератури в середніх навчальних закладах. Навчальний посібник. – К.: Ленвіт, 2000.
  5. Мухина И.А. Что такое педагогическая мастерская. Мастерские по литературе: интеграция инновационного и традиционного опыта. Книга для учителей – 2002.
  6. Пометун О.І., Пироженко Л.В. сучасний урок. Інтерактивні технології – К.: видавництво А.С.К. 2004.
  7. Кузьменчук І. Форма передачі концепції й технології досвіду. Журнал «Всесвітня література в середній школі» №3, 2013.
  8. Краморенко С.Г.Інтерактивні техніки навчання, як засіб розвитку творчого потенціалу учнів. Відкритий урок. № 5 – 6 , 2002. 
Вхід на сайт

Пошук

Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Друзі сайту
  • uCoz Community
  • Володимир-Волинське ВПУ
  • Міністерство освіти і науки
  • Освіта