Четвер
02.05.2024
06:45
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Cайт вчителя зарубіжної літератури С.В. Хомич
Головна Реєстрація Вхід
Тема уроку: Поль Верлен »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Нажміть для скачування в повному варіанті

Тема. Із поезії французького символізму. Поль Верлен «Забуті арієти», «Так тихо серце плаче», «Поетичне мистецтво».

Мета: розкрити особистість найвидатнішого представника європейської символічної поезії Поля Верлена; здійснити аналітико-інтерпретаційне дослідження вірша «Поетичне мистецтво» як маніфест символізму; визначити художньо-смислове новаторство «поезії душі» П.Верлена; сприяти формуванню й розвитку естетичних смаків учнів, навичок виразного осмислення читання поетичних творів.

Обладнання: відеопрезентація «Поль Верлен», тексти віршів П.Верлена «Осіння пісня», «Поетичне мистецтво», «Так тихо серце плаче...» в оригіналі й україномовних варіантах перекладу, портрети П.Верлена, репродукції картин К.Моне, музика К.Дебюссі, опорний конспект.

Тип уроку: засвоєння нових знань, комбінований, урок компаративного аналізу.

Епіграфи: Найперше - музика у слові

П.Верлен

                  Плачеться в моєму серці

П.Верлен

                   Душевні вібрації

Г.Кочур

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  • Аутотренінг

    Щоб націлити себе на успіх з групи запропонованих виразів обираємо один, який найбільше відповідає вашому настрою:

  • Я хороший учень, навчатися мені подобається
  • Я запам’ятовую легко
  • Моя жага до знань живе в мені
  • Немов губка всотую знання
  • Чим більше я дізналася, тим більше досягаю

Запишіть обрану фразу на берегах зошита. Протягом уроку звертайтеся до вислову.

(Це прийом «аффірмації»)

  1. Мотивація навчальної діяльності

 

rilskij.jpgВчитель: Bonjours, mes ames!(Добрий день, мої друзі!)

Я звертаюся до вас мовою найпопулярнішого і найвідомішого поета символістського періоду зарубіжної літератури. Людини, яка поєднувала в собі безмежну поетичну обдарованість і слабкість вдач..

Є така поезія Верлена,

Де поет себе питає сам

У гіркому каятті: «Шалений!

Що зробив ти із своїм життям?»

М.Рильський

Сьогоднішній урок — це можливість відповісти на запитання викладене у вірші українського поета М.Рильського - це можливість виявити одну - єдину мить неповторності словами П.Верлена

  1. Повідомлення теми, епіграфа та завдань уроку.
  2. Засвоєння нових знань, умінь і навичок

План уроку

  1. Поль Верлен - велична постать французького символізму
  2.  «Уві сні я мрію про вірші...»

               1 .Музика у слові - найголовніша вимога Верлена

      2. Світ почуттів ліричного героя.

  1. Вплив поезії П.Верлена

Перегляд відеопрезентації «Поль Верлен»

Подпись: Поль Верлен (1844-1896) Франція
- «Король поетів» XIX ст.
- «Найбільш оригінальний, грішний, містичний, найбільше натхненний і справжній серед сучасних поетів» (А.Франс)
- Майстер імпресіонізму у французькій поезії
- Зачинатель символізму
- Прикрості долі:
• спроба добропорядного сімейного існування;
• порив до боротьби за політичну волю;
• роки ув’язнення і пошуки Бога;
• безпритульність і злидарювання;
• повільне згасання поетичного хисту;
• падіння на дно паризької богеми;,
- Завжди ніс музику в своїй душі, чув звуки, бачив дивовижні образи, втілював у слові найтонші почуття

Завдання: скласти «візитівку» поета

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слово вчителя

Верлен належав до тих поетів, які сприймають світ через звуки. Щоб зрозуміти поезію Поля Верлена, треба зрозуміти його душу. Бо поезія Верлена - це історія його душі, це щоденник настроїв і переживань. Наше завдання розкрити особливості його поезії, чаруючого слова, яке давно надійшло до українського читача.

Його лірика відтворює складні й суперечливі переживання душі, яка прагне кохання і не знаходить його, хоче вирватися до світла й чистоти і змушена жити в сутінках буденності, шукає віри й приречена на вічну зневіру. Г.Кочур, український перекладач, стверджував, що майстерність Верлена у відтворенні «найтонших і найвиразніших душевних вібрацій», які «пробуджують духовні порухи читачів».

Епіграфи відкриють нам ключ до сьогоднішньої теми уроку (читання).

В ході уроку ви складете міні-конспект «Є така поезія Верлена». Сприйняття музичної стихії - одна з основних доктрин символізму.

Вправа: «теоретичний мінімум»

Подпись: Символізм - це одна із провідних течій раннього модернізму. Роль символу як певного знаку, що опосередковано відображає сутність речей та їх властивості, узагальнює ті чи інші погляди, вірування, мрії.
Ознаки символізму
• Поет - божество, творець світу символів та алегорії
• Інтуїція як містичне прозріння
• Наближення до непізнаної Таїни, Вічності, Стимулу всього сущого
• У центрі твору - художній символ
• Краса - це Істина і форма Бога
• Сугестивність (натяки, навіювання)
• Музикальність
• Абстрактність образів
• Намагання висловити невимовне
• Слово - музика, а не зміст
Імпресіонізм в поезіях Верлена зображується через сприйняття світу у русі, мінливості, суб’єктивному сприйнятті особистості.
Джерелом імпресіонізму в літературі став імпресіонізм у живописі (К.Моне «Захід сонця», Каміль Піссарро, О.Ренуар), музиці (К.Дебюссі, Д.Пучіні)
Ознаки імпресіонізму
• Вишукана мелодика творів, ліризм
• Гра кольорів і відтінків, світла і тіні
• Миттєвий стан душі
• Суб’єктивність зображення
• Злиття звуків і кольорів, слів і звуків, слів і барв тощо
• Фрагментарність (мить, епізод, внутрішнього чуття)

 

- Пригадайте, що таке символізм та модернізм як літературні течії?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Антивірус»

Завдання. На сайт «Словник літературних термінів» попав вірус. Відновіть текст

Художні напрями у європейському мистецтві та літературі кінця ХІХ – початку ХХ ст. … символізм та імпресіонізм …

Поет – це творець світу … У центрі твору – художній … .

Сугестивність – це вплив на читача через …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фронтальна бесіда

 Користуючись таблицею «Творчі здобутки П.Верлена», визначте етапи розвитку його творчості

Рік

написання

Назва збірки

Тематика

Примітка

1866

«Сатурнічні поезії». Шедевр «Осіння пісня»

Присвячена народженим під фатальним знаком Сатурна. Ці люди не знали в житті ні спокою, ні щастя

Верлен близький до

принципів

«парнасизму»

1869

«Вишукані свята»

Все штучне, безрадісне й примарне.

Імпресіоністичні

враження.

Новаторство

1871

«Добра пісня»

Присвячена нареченій Верлена Матильді Моте. Тема збірки - чисте й світле кохання, глибокі й щирі почуття

Верлен про цю збірку: «... насамперед щира і задумана так мило, ніжно й чисто, написана так просто»

1874

«Романси без слів» (складається з 4-х циклів: «Забуті арієти», «Птахи уночі», «Бельгійські краєвиди», «Акварелі»

Зображення тяжкого стану душі ліричного героя. Втрата коханої. Імпресіоністичні замальовки бельгійських пейзажів. Змалювання зовнішнього колориту Англії

Емблема творчості Верлена. Вершина його символістсько- імпресіоністичних новацій

1881

«Мудрість»

Звернення до Бога, релігійні мотиви католицтва. Усвідомлення власної гріховності

Умиротворення, спокій у пейзажах і почуттях

1884

1888

1889

1891

1892

«Колись і

недавно»

«Любов»

«Паралельно»

«Щастя»

«Пісні для неї»

Верлен описує близьких людей, які пішли з життя; далеке щасливе дитинство; сни й марення; пародії на самого себе, життєві підсумки. Розірваність внутрішнього світу поета

Естетичні принципи Верлена набули довершеності в останніх збірках

1884

Книга

літературно- критичних статей «Прокляті поети»

Нариси про шістьох поетів (А.Рембо, С.Малларме, П.Верлена, Т.Корбьєра, В. де Ліль-Адана, М. Дебор- Вальмор), які не були визнані сучасниками

 

Аналітико-інтеграційне осмислення вірша П.Верлена «Поетичне мистецтво» - маніфесту символізму (1874р.)

•   Звучить запис романсу К.Дебюссі «Місячне сяйво»

•   Виразне читання вірша напам’ять

Робота в групах

  1. група. Яким має бути вірш за П.Верленом? У чому, на ваш погляд специфіка форми вірша?

(Це своєрідний діалог-наказ, який проголошує нове бажання призначення поезії, звертання вірогідно до поета, який ще не визначив свого поетичного шляху. З однієї сторони йде заперечення, з іншої обстоювання позиції, система протиставлень: «За- Проти»

  1. група. Як Верлен критично переосмислює всі основні елементи поезії та які нові вимоги висуває? (розмір, добір слів).

(На думку поета, розмір треба вибрати такий, «що плине», він також має бути «млистим і легким, а не тяжіть, немов закони». Розмір має не сковувати поетичну фразу, а вивільняти її енергію, сприяти вираженню мінливого, неясного, нечіткого, невловимого. Верлен кидає виклик класичній поетиці. Слова слід добирати не за принципом математичної правильності, а щоб вони «в рядку без вад бриніли», тобто захоплювати читача безпосереднім, хай і незрозумілим враженням)

  1.  група. Чому гострій критиці піддається у Верлена рима?

Рима (гр. узгодженість, сумірність) - співзвуччя, звуковий повтор у віршах, який набув композиційного значення, допомагаючи розмежовувати рядки і поєднувати їх у строфи.

(Рими - то щось загрозливе і небезпечне для самої суті поезії: «Коли не стежити за ними, далеко можуть завести». Верлен закликає розхитати риму зсередини і навіть, якщо потрібно, зовсім відмовитися від неї, якщо воно заважає вираженню емоцій. Першого винахідника рими він називає «дикуном» і «глухим хлопчаком»)

  1.  група. Як ви розумієте останній рядок вірша?

(У символістів повинна залишатися нерозгадана загадка - те, до чого звертатимуться наступні покоління. Так відбувається у цьому вірші, який неначе обривається на півслові: «А решта все - література». Відчуваємо іронічність. Поет зневажливо називає літературою все неживе, штучне, книжне, позбавлене почуттів. А де ж «нова блакить», «нова любов», де «далеч не похмура»? Про це ніхто не знає, але про них можна мріяти)

  1. група . У чому полягає музичність (мелодійність) поезії Поля Верлена?

(Поет наполягає на природній музичності вірша, недомовленості, натяках і відтінках. Поезія - музика, яка є специфічним поглядом на світ - «поглядом з під вуалю» або враженням сп’янілої людини. Проте, втративши здатність бачити речі чітко, око привчається розрізняти відтінки і півтони, які для нього не існують у, сказати б, «тверезому стані». Саме це «затуманене», нове світобачення є єдино можливим і справжнім, бо тільки відтінок може представити в єдності всі різноманітні явища, «сурму і флейту», «мрію й сон». Для Верлена музичність — особливий тип свідомості нерідко з доволі агресивним забарвленням («Не клопочись добором слів...», «Винищуй дотепи гризкі ті...»)

Слово вчителя

Перед вами картини: Клод Моне «Імпресія. Схід Сонця», М.Бурачек «Осінь» (1910р.), У.Тьорнер «Лозанна» (1841р.).

 

  • Як перекликаються слова вірша «Поетичне мистецтво» з враженнями від картин?
  • Зобразіть схематично основні гасла поезії «Поетичне мистецтво»

 

 
 

 

 

 

 

відтінок і півтон
сп'янілий спів
музика у слові
приборкай
рими
Поетичне 
мистецтво

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слово вчителя

Вершиною новаторства у творчому доробку Верлена літературознавці вважають збірку «Романси без слів», яка складається з 4-х циклів. Серед віршів циклу «Забуті Арієти» шедевром верленівського таланту вважають вірш «Так тихо серце плаче...».

Дослідницька робота

  • Прослухаємо вірш «Так тихо серце плаче...» (на фоні музики К.Дебюссі «Ніжність») французькою мовою,
  • До вашої уваги різні переклади вірша «Так тихо серце плаче..» (М.Лукаш, М.Рильський, М.Драй-Хмара) у виконанні учнів та розповідь про особливості кожного із перекладів.

Переклади М.Лукаша експресивні. У нього серце не просто плаче, а плач «рветься» із нього. Ліричний герой відчуває не легку печаль, а тугу, справжню муку, від якої ніде дітись. У Лукаша сум доведений до крайньої межі.

В перекладі М.Рильського душа ліричного героя а з ним і читача зливається воєдино з природою. Рильський через використання дієслів теперішнього часу допомагає «вирвати мить із плину часу» і розчинитися у вічності. А повтор останнього слова першого й останнього рядка строфи створює ефект безкінченного руху по колу, що не має ані початку, ані кінця й вдало збігається з монотонним ритмом дощу, який стає «пейзажем душі ліричного героя»

Перекладом М.Драй - Хмари дещо стриманіші. Він глибоко змальовує прихований біль ліричного героя, який не просто сумує - він «хворий» на самотність, відчай і

недугу.

Учнівська робота – відео презентація вірша П.Верлена «Так тихо серце плаче»

Прийом «Розповідь від імені поета» (На фоні музики К.Дебюссі «Море» роль поета виконує учень)

В чому секрет впливу цього твору на читача? - спитаєте ви. «Так тихо серце плаче» написаний у зрілий період моєї творчості та «оспівує стан душі». Я хотів зазирнути в себе самого, поставити собі хвилюючі запитання на які відповідей не знаходив.

Чи відчували ви в повсякденному житті, що для висловлення думки слова відсутні лише музика зраненого серця нагадує шум дощу.

Епіграфом до твору взяв рядок із вірша улюбленого поета А.Рембо «Тихесенький дощ падає на місто». Ця фраза отримує не конкретний, а символічний зміст. «Дощить» і «плачеться» не тільки природа, а й людська душа. Образ дощу - це є смуток, плач, самотність в шістнадцяти рядках цієї поезії.

Слово вчителя

Постать і творчість Поля Верлена захоплювали багатьох українських поетів.

Прихильником французького поета був Василь Стефаник. В одному із листів до свого друга В.Морачевського від 22 квітня 1896р. він зазначав: «За стан мій я не згоден Вам писати. Щось так багато в душі накипіло... 1 слів бракує. А от хіба Верлен, може, хоч в частині Вам скаже то, чого я не здатен. Тихі ридання. Сумно ридає осінь, Серце дрож обіймає, Дика ж розпука, Що на нім грає Блужу - зболений, Світом зболений, Увесь змарнілий, Як вітром битий. По пустих нивах листок зів ’ялий.

Його вірші живуть українською вже понад століття завдяки П.Грабовському, який 1897р. переклав «Осінню пісню» П.Верлена.

Лідер українських модерністів М.Вороний говорив, що він, як і Верчен, іде «не так од образу ,як од звука».

Вплив Верленової лірики відчувається й у віршах І.Франка, Лесі Українки, Л.Костенко та інших українських митців.

Ліна Костенко «Осінь»

Красива  осінь  вишиває  клени 

Червоним,  жовтим,  срібним,  золотим. 

А  листя  просить:  –  Виший  нас  зеленим! 

Ми  ще  побудем,  ще  не  облетим. 

 

А  листя  просить:  –  Дай  нам  тої  втіхи! 

Сади  прекрасні,  роси  –  як  вино. 

Ворони  п'ють  надкльовані  горіхи. 

А  що  їм,  чорним?  Чорним  все  одно.

V Рефлексія

Учитель.

У деяких музеях є книги відгуків та побажань, де відвідувачі пишуть чи сподобалась їм екскурсія. Урок - це своєрідна мандрівка для душі і мозку з відповідями чи запитаннями. Тож залишіть і ви свої побажання.

Чи гість минулих я століть Чи того віку, що прибуде?

Але останнє, добрі люди,

За мене Господа моліть.

П.Верлен

Вийду надвір - вихровий вир В полі млистім крутить мене,

Носить мене з жовтим листям

П.Верлен

Щоб вірш твій завжди був крилатий Щоб душу поривав - шукати Нову блакить, нову любов

П.Верлен

Учитель.

Повернемося до поставленої мети. Чи досягли ви очікуваних результатів?

VI. Підбиття підсумків уроку. Виставлення оцінок Aurevoir, mes amis! (До побачення, мої друзі!)

Домашнє завдання.

  1. Прочитати матеріал підручника про Верлена
  2. Скласти повідомлення «Є така поезія Верлена»

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про Артюра Рембо Творчі завдання:

  • намалювати ілюстрацію до поезії «Так тихо серце плаче» (за бажанням), «Поезія Верлена» (за бажанням)
  • із поетичних рядків скласти виступ «Поезія Верлена» (за бажанням)

 

 

Вхід на сайт

Пошук

Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Друзі сайту
  • uCoz Community
  • Володимир-Волинське ВПУ
  • Міністерство освіти і науки
  • Освіта