Четвер
02.05.2024
09:00
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Cайт вчителя зарубіжної літератури С.В. Хомич
Головна Реєстрація Вхід
Тема уроку: Поезія Олександра Блока. »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Нажміть для скачування в повному варіанті

Тема уроку: Поезія Олександра Блока.

Мета уроку:      

  • дослідити історичну добу початку XХ ст., подати відомості про життєвий і творчий шлях О. Блока, визначити головні мотиви лірики поета;
  • проаналізувати вірші поета крізь призму їхнього ідейного змісту, розвивати вміння самостійно працювати з підручником та аналізувати поетичний текст;
  • виховувати почуття прекрасного.

Обладнання та дидактичне забезпечення уроку: мультимедійна презентація, портрети О. Блока, фотографії, репродукції картин М. Врубеля, І. Глазунова, опорно-логічні схеми,  звукозаписи пісні Б. Окуджави, музики Вівальді.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь і навичок.

Хід уроку

І.   Організація уроку.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.

Учитель. Чим може пишатися Росія в ХХ столітті? Поезією «срібної доби» і Олександром Блоком. Олександр Блок – одне із ключових імен російської літератури. Своєю творчістю він завершив поетичні шукання всього ХІХ ст. і відкрив поезію ХХ ст., поєднавши російську класику і нове мистецтво.

Век девятнадцатый, железный,

Воистину жестокий век!

Тобою в мрак ночной, беззвездный

Беспечный брошен человек!

 

Двадцатый век… Еще бездомней

Еще страшнее жизни мгла…

А. Блок «Возмездие»

Сьогодні на уроці на прикладі поета срібної доби ХХ ст. О. Блока ми поговоримо про почуття. Ми доторкнемося до дивовижної епохи і будемо не тільки насолоджуватися музикою віршів, але і намагатимемося відчути ті почуття, які вирували в душі генія і людини. Отже, тема уроку – «Поезія Олександра Блока».

Ключове питання уроку: «Чим для вас є вірші О. Блока сьогодні: пам’яткою літератури чи зразком ліричної поезії?

 

1.Завдання. Відновіть епіграф до уроку: «…жизнь…стихах…моя…вся…в моих».

Учитель. Життя і творчість О. Блока неможливо розглядати окремо від тієї епохи, в якій він народився, жив, творив.

Що буде з Росією? Моменти особистого життя О. Блока синхронно переплітаються з моментами його епохи,  які водночас є  моментами творчості. Ось як пише про це сам О. Блок:

Все сущее увековечить,

Безличное – вочеловечить,

Несбывшееся – воплотить

Сьогодні учні виступатимуть  у ролі: шукачів цитат і цікавих слів, дослідників епохи, мистецтвознавців, коментаторів, біографів, істориків. На кожного,  хто любить поезію, чекає своя зустріч із Блоком.

Учень-біограф представляє своє бачення поета О. Блока.

  • створює «кольоропис» життя О. Блока

2. Завдання. Розшифруйте опорно-логічну схему: «Хто такий О. Блок?»

Учитель. Давайте уявно побуваємо в майстерні поета й ознайомимось з основними етапами творчого шляху О. Блока, які він сам визначив.

3. Вправа «Поясни ключове слово».

Петербург, Л. Д. Менделєєва, Петербурзький університет, філософія Володимира Соловйова, суспільна криза, війна, революція, Прекрасна Дама, символізм.

Учитель. Славу і величезну популярність принесла Олександрові Блоку балада «Незнайома» (1906 р).

4. Словникова робота

Учень-дослідник. О. Блок уперше прочитав баладу на знаменитій «вежі» В’ячеслава Іванова (всередині напівкруглого виступу на 5-у поверсі кутового будинку)

«Он медленно подходил к столику со свечами, обводил всех каменными глазами и сам окаменевая, пока тишина не достигала беззвучия. И давал голос, мучительно-хорошо держа строфу и чуть замедляя темп на рифмах. Он завораживал своим чтением, и когда кончал стихотворение, не меняя голоса, внезапно, всегда казалось, что слишком рано кончилось наслаждение, и нужно было еще слышать. Кто слышал Блока, тому нельзя слышать его стихи в другом чтении».( С. Городецкий)

Учитель. Який період в Російській історії пов’язаний із цим віршем?

Учень–історик. Після промислового підйому 90-х років XIX ст. Росія пережила важку економічну кризу 1900-1903 років, а після цього – період тривалої депресії (1904-1908). У 1909-1913 роках економіка країни зробила новий різкий стрибок. Галузі, що виготовляли засоби виробництва (група «А»), збільшили свою продукцію на 83%, а галузі, які виробляли товари споживання (група «Б»), - на 35,3%. У ці ж роки (за винятком 1911) в Росії спостерігали високі врожаї,  що надало економічному розвитку країни міцну базу.

Однак соціально-політичні процеси, що відбувалися тоді в країні, призвели до загострення революційної ситуації, спричиненої збереженням пережитків феодалізму (самодержавства, поміщицького землеволодіння та ін.)

Незважаючи на деякі буржуазні реформи, Росія залишалася абсолютною монархією. Самодержавство спиралося на помісне дворянство й охороняло його інтереси. Необмеженість влади призводила до всевладдя чиновників та поліції, до цивільного та політичного безправ’я народних мас. Росія була єдиною з великих країн Європи, яка не знала елементів парламентаризму. Таким самодержавним устроєм були незадоволені всі основні верстви населення. Складне внутрішньополітичне становище посилила Російсько-японська війна 1904-1905 років. Усі ці події призвели до початку буржуазно-демократичної революції 1905-1907 років, до участі Росії у Першій світовій війні, а також Лютневої та Жовтневої революцій 1917 року, які завершилися поваленням самодержавства та встановленням республіканського ладу. 

Вірш «Незнайома» написаний у 1906 році. Це важкий період революції 1905 року, яка гнітюче вплинула на поета, його душу, роздробивши її на уламки… У Росії настав переломний момент, який призвів до краху ілюзій і більш тверезого погляду на світ, на дійсність.

Початком революції стала «Кривава неділя» - 9 січня 1905 року, коли було розстріляно мирну ходу 140 тис. робітників Петербурга, котрі йшли до Зимового палацу подати цареві петицію про свої потреби. По всій країні «Кривава неділя» викликала загальний вибух обурення.

За своїм характером російська революція 1905-1907 років була буржуазно-демократичною, оскільки ставила за мету буржуазно-демократичне перетворення країни: повалення самодержавства, встановлення демократичної республіки,  ліквідацію станового ладу і поміщицького землеволодіння. Інакше кажучи, її головною метою була революційна ліквідація феодально-кріпосницьких пережитків, які панували в країні.

Три основні етапи революції 1905-1907 років:

9 січня - вересень 1905: політичні страйки і демонстрації в ряді міст; поява першої в Росії Ради робітничих депутатів у Іваново-Вознесенську; повстання на броненосці  «Потьомкін».

Жовтень - грудень 1905: Всеросійський жовтневий політичний страйк; царський Маніфест 17 жовтня; створення законодавчої Державної Думи, розгром грудневого збройного повстання в Москві.

Січень 1906 - 3 червня 1907: спад революції, розгін 1-ї та 2-ї Державних Дум; кінець революції.

Розпуск 3 червня 1905 Державної Думи означав остаточну поразку і кінець революції. По країні прокотилася хвиля арештів, обшуків, адміністративних висилок. Одним з організаторів придушення революції був П. А. Столипін (1862-1911) - голова Ради міністрів і міністр внутрішніх справ. Щоб уникнути нової революції Столипін запропонував програму перетворень, провідне місце у якій займала аграрна реформа, яка створила для царизму в селі додаткову соціальну опору багатих селян (куркулів). Аграрна реформа бажаних результатів не принесла,  а її автор П. А. Столипін у 1911 році був убитий.

  • Стихотворение «Незнакомка»… великолепно, это сплетение пошлой обыденности с дивным ярким видением» (Анна Ахматова)

5. Виразне читання  учнем поезії «Незнайома» мовою оригіналу

Учень-шукач слів пояснює значення цікавих, незвичних слів: котелки, крендель булочный, «In vino veritas», уключины, вуаль, шлагбаум, лакеи.

  1. Особливості композиції вірша (дві частини вірша: 1 - 6 строфи – реальний світ, 7 - 12 – світ ілюзій, образ Незнайомки. Контраст картин і образів. Кожна з частин сприймається як самостійний, завершений твір).

6. Аналіз вірша (робота в парах)

І частина

Знайдіть ключові образи реального світу та ставлення до них автора?

  • рестораны, горячий воздух, окрики пьяных, дух тлетворный;
  • пыль, скука, крендель, детский плач;
  • вечер, канавы, шлагбаумы;
  • озеро, уключины, женский визг, в небе диск;
  • вечер, стакан, сонные лакеи, пьяницы с глазами кроликов.

Що можна сказати про цей світ?

Висновок: перед нами картини вульгарності, яка впливає на всіх, ріжучі звуки, навіть місяць -бездушний диск, як жарти «испытанных остряков». Багато важких для вимови звуків (перші рядки вірша)

Брутальна дійсність, страшна цивілізація, де править «тлінний дух».

 

Н

 

Е

 

З

 

Н

 

А

 

Й

 

О

 

М

 

А

ІІ частина

Яким показано мрійливий світ?

Назвіть ключові образи.

  • вечер, сон, девичий стан, шляпа;
  • духи, туманы, одна;
  • древние поверья, шелка, шляпа, узкая рука;
  • вуаль, берег, даль;
  • тайны, солнце, душа, излучины, вино;
  • перья страуса, мозг, очи, берег.

Що можна сказати про ІІ частину вірша в лексичному плані?

Висновок: лексика висока, ритм заворожує, з’являється головний образ – Незнайомка, поетично прекрасний і далекий, чужий для навколишньої дійсності. Самотність Незнайомки і ліричного героя виділяє їх із маси, притягує один до одного. Краса, істина, поезія проявляється в єдності. Чути сонорні звуки, асонанси, що створюють легкість.

Учитель. Незнайома переростає межі образу земної жінки. Вона символізує і містичний ідеал жіночої краси, пов’язаний з ідеєю Вічної Жіночності, і царину духу, і світло гармонії, і ключ до святих таємниць буття, і мрію героя.

Щодо сутності образу Незнайомої поет писав: «Незнакомка – это вовсе не просто дама в черном платье со страусиными  перьями на шляпе. Это – дьявольский сплав из многих миров, преимущественно синего и лилового. Если бы я обладал средствами Врубеля, я бы создал Демона, но всякий делает то, что ему назначено».

7. Презентація ілюстрацій до поезії О. Блока. Знайдіть і прочитайте з вірша рядки, яким відповідає ілюстрація художника І. Глазунова?

Презентація ілюстрацій І. Крамського «Незнайома», М. Врубеля «Царівна лебідь», «Бузок»

  • Якою особисто ви уявляєте Незнайому?

Учитель. Образ Незнайомої можна порівняти з Джокондою Леонардо да Вінчі. Загадковість і недосяжність Мони Лізи перегукується із загадковістю блоківської героїні. І річ не у двох прекрасних жінках, відображених словом та фарбою. Річ у творцях, які осягнули таємницю і відкрили нам прекрасне в повсякденному.

Звучить пісня Б .Ш. Окуджави «Передо мной на столе портрет одной Прекрасной Дамы»

8. Самостійна робота (робота в парах)

Вирішіть суперечку між критиками А. В. Терновським і Л. К. Долгополовим. Хто з них, на вашу думку, правий у своїх висновках?

 

Л.К. Долгополов

Незнайома – лише незрозуміле бачення, яке виникло в п’яному мозку поета, привид, створений захмелілим відображенням. І тому, порівняно з Прекрасною Дамою, образ Незнайомки вже не несе в собі ніяких очищувальних і «визвольних» функцій.

А.В. Тернавський

Його уява про істинне і прекрасне несумісні з дійсністю. Світ, народжений його фантазією, позбавлений конкретних рис, крихкий. Але це – його «скарб» - єдине спасіння від навколишнього світу, можливості залишитися самим собою, залишитися живим. І цей світ, наповнений образом Незнайомки, поет дарує читачам.

 

Учитель. Інша грань блоківської лірики відкривається у поезії «Весно, весно без меж і без краю…» Це яскрава ілюстрація концепції «любовно-ворожого» сприйняття  життя, що згодом утвердилося в ліриці поета.

9. Творча хвилинка

Прослухайте вірш і визначте, чого прагне ліричний герой. (Звучить музика Вівальді).

Обмін враженнями щодо почутого вірша, виконання завдань.

  • Яке враження на вас справила ця поезія? (Паралель між автором і героєм)
  • Визначте тему поезії, її настрій (Двобій із життям).
  • Про що свідчить вислів ліричного героя «Все приймаю!»?
  • Як ставиться ліричний герой до життя?
  • Чому тлом цього «двобою» є весна? (Символ весни – це відновлення, життя, радості, кохання.)
  • Чи сподівається ліричний герой на свою перемогу? У чому він вбачає радість для себе?
  • Яка фраза є ключовою у вірші? («Все приймаю»)

10. Самостійне знайомство учнів з текстом поезії «Скіфи»

Учень – історик. Епіграфом до вірша є слова В. Соловйова про панмонголізм.

У чому суть цієї теорії? Росія у ХХ ст., як і за часів Батия, залишалася бар’єром між Заходом і Сходом. О. Блок розвинув ідею В. Соловйова про історичну суть призначення його батьківщини. Революція – це монгольська навала. Сфінкс – це Росія, яка ще до кінця не розгадана і ця загадка віщує невизначеність у майбутньому.

Учитель. Вірш «Скіфи» (1918) побудований на антитезі: старому премудрому світу Європи, що занепадає від «нудьги й достатку», протиставляється народ Росії, змальований в образі диких скіфів «з розкосими й захланними очима». У Європі панують спокій і поміркованість, затишшя, і давно пересохли джерела, якими живиться культура. Росія постає залитим «чорною кров’ю Сфінксом», що приваблює і лякає. Поет завершує твір закликом до братання. Вірш написано 90 років тому, але він звучить особливо актуально у світлі останніх подій у Європі. Коли ж люди навчаться жити у світі? Лише нам вибирати між життям і смертю і тим самим визначати свою долю.

Обмін враженнями. Виписати з вірша рядки, де висловлено головну думку твору : «Росія - сфінкс».

ІІІ. Рефлексія

Чим для вас є вірші Олександра Блока сьогодні: пам’ятником літературі чи зразком ліричної поезії?

Очікувані відповіді:

  • Життя і творчість О. Блока припали на непростий історичний період. Це була доба руйнування старих порядків і пошуку нових ідей. Саме Олександр Блок для мене - як пам’ятник літературі тієї доби, а його вірші - це прекрасна музика слів.
  • Людина живе доти, доки живе пам’ять про неї. Пам’ять про Олександра Блока та його поезію хвилювала і хвилюватиме серця багатьох читачів, житиме вічно. Тому для мене вірші О. Блока – це зразок ліричної поезії. 

ІV. Підбиття підсумків  уроку.

Учитель. Поезія О. Блока була, є і буде сучасною завжди. Тому що непідвладні часу гуманізм і духовність, романтика і любов, громадянськість і патріотизм – все це притаманне яскравій постаті поета. Тому й сьогодні його поезії хвилюють душі людей, небайдужих до поетичного слова.

V.  Домашнє завдання.

Написати твір-роздум на тему «Світ О. Блока».

Вхід на сайт

Пошук

Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Друзі сайту
  • uCoz Community
  • Володимир-Волинське ВПУ
  • Міністерство освіти і науки
  • Освіта