Меню сайту |
|
|
Статистика |
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
|
|
Нажміть для скачування в повному варіанті
Тема уроку: А.Камю – видатний французький письменник. Камю і екзистенціалізм. «Чума» - антифашистський роман-притча. Філософський сенс притчі про чуму.
Мета уроку: ознайомити учнів з життям і творчістю А.Камю; дати учням поняття про філософські засади екзистенціалізму; створити умови для усвідомлення основних світоглядних позицій письменника; ознайомити з історією створення роману «Чума»; розвивати вміння учнів висловлювати, аргументувати свою точку зору, робити висновки; сприяти вихованню почуття відповідальності людини за власну долю і долю людства.
Обладнання: портрети А.Камю, відео презентація біографії письменника, репродукції картин Т.Кітельсена, Ораса Верне, Ніколаса Пуссена, мультимедійна презентація, вірш І.Зарудні «Чума», тексти роману.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Епіграф: «Я переконаний, що мистецтво – не забава на салюті, а засіб схвилювати…людей»
А.Камю.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. Людство і людина завжди стояли перед вибором добра і зла, жорстокості і милосердя, війни і миру, любові і ненависті, свободи і тоталітаризму. На шальки терезів історії невпинно падали то людські страждання, смерті, то духовні подвиги мислителів і поетів, то Голгофа тих, хто прийняв смерть у боротьбі зі злом. Що уособлює в собі зло, що несе людям страждання? Що таке зло?
• Намалюйте образний портрет зла (концентраційні табори, фашизм, Гітлер, хвороба, смерть, Сталін, Чорнобиль, чума, «Герніка» Пікассо)
• Музична сторінка (звучить VI симфонія Д.Шостаковича)
Слайд 1
Учитель. Якщо є зло, то що ж тоді добро і як протистояти злу? Я б хотіла поділитися з вами своїми думками, які виникли у мене після ознайомлення із цим твором і є предметом розгляду на сьогоднішньому уроці.
III. Оголошення теми уроку, епіграфу.
Слайд 2 Слайд 3
Учитель. Перед тим, як приступити до робити до роботи над темою уроку, хотіла, щоб і ви висловили свої очікування від уроку (ознайомитись з життям і творчістю А.Камю, усвідомити основні світоглядні позиції автора, з’ясувати мотиви його творчості)
Слайд 4
Учитель. А.Камю – французький письменник, який вважав, що письменник – це «оголений нерв епохи». А.Камю належить до тих митців ХХ ст., які своєю творчістю вчинили бунт проти несправедливості життя. «Ми живемо у світі, де треба обирати: стати жертвою чи катом». Неможливо зрозуміти письменника без заглиблення в коріння його життя.
Слайд 5
• Розкрити особистість письменника допоможе відеопрочитання його біографії (уважно слухайте, бо після перегляду вам буде потрібно методом гронування скласти психологічний портрет А.Камю)
А.Камю. Хто ж він?
Учитель. А.Камю – суперечлива постать сучасності. Ця суперечливість надихала бунтівною силою і робила бунтівником. Це змушує його замислитись над сенсом життя. Що для вас сенс життя?
Слайд 6
Відповідь письменника - це есе «Міф про Сізіфа» 1943р. (есе – нарис, в основі якого роздуми). Цей міф є символом життя. (Абсурд – безглуздість, нісенітниця, те, що протирічить здоровому глузду)
• Розповідь учня-літературознавця про «Міф про Сізіфа».
Спасіння у щоденній роботі, сенс життя – в діяльності, відчувати себе щасливим в абсурдному світі.
Учитель. У цьому світі, де немає ілюзій, надій, людина стороння.
• Розповідь учня-літературознавця про роман «Сторонній» (1942).
У виконанні обов’язку – початок бунту і свободи.
Учитель. Камю є яскравим представником екзистенціалізму – течії в літературі Європи 50-60 рр. ХХ ст. з моменту появи людина отримує смертний урок
• Чи картина С.Далі «Обличчя війни» відображає суть екзистенціалізму? абсурдності життя?
• Робота з афоризмами, що належать А.Камю.
Завдання: за цими висловлюваннями яким ви уявляєте А.Камю, яким ви його бачите?
Слайд 7
(пошук «справжніх» духовних цінностей, розкриття трагічного становища людини в «світі без Бога», самотність, абсурдність взаємин між особистістю й світом, шукання відповіді на вічні питання життя і смерті…)
Учитель. Перед тим як перейти до вивчення роману прослухайте вірш Ірини Зарудні «Чума»
Здається, наближається чума.
Я бачу місто у вогні.
І виходу ніякого нема.
Хто ж виживе у цій війні ?
Війна... Чума. ..І що є ще страшніше
Цієї грізної пори ?
Фашисти звірствують лютіше.
Безвихідь... Темрява... Щури...
Коли ж то знов проблисне світло
Крізь товщу хмар, потік дощів ?
І чи звільниться горе-місто
Від пошесті бридких щурів ?
Коли мине оте нашестя,
Ота навала чумова?
Чи повернеться людям щастя,
Чи забуяє тут весна?
Усе змішалось в коловерті,
І виходу із тьми нема.
Все місто на порозі смерті.
Війна?.. Чума?.. Війна —чума...
І. Зарудня
Випереджувальне завдання: ви прочитали роман
- Чи перегукується цей вірш із настроєм роману?
Проблемне питання: чому літературознавець В. Єрохін назвав роман – «одним із найсвітліших творів?», ми це питання з’ясуємо на уроці.
- Учень-літературознавець: історія створення роману «Чума»
(Працював 8 років; перші нотатки 1938 р. Звістка про початок ІІ Світової війни, що застала Камю в Алжирі, змінила первісний задум. Ідея абсурду набула конкретного соц.-історичного забарвлення. Поволі у задумі переважає ідея активного оперу зла)
Учитель. Роман «Чума» (1947 р.) – вершина творчості письменника.
- Сформулюйте тему роману. (слайд)
(розповідь про епідемію чуми в м. Орані, розповідь про те, як діють люди у часи великих небезпек, про важність морального вибору..)
Отже, тема роману: показати боротьбу людей проти конкретного зла (боротьба Європейського руху Опору проти чуми-фашизму, атмосфера задухи, небезпеки, вигнання).
Слайд 8
Учитель. З’ясуймо проблематику роману. Які, на вашу думку, вирішує автор проблеми? Оперуйте текстом роману.
Слайд 9
- Добра і зла; абсурд у житті людини, активне протистояння злу, відповідальність за власний вибір, життя і смерть, моральність і аморальність…
Слайд 10 Слайд 11
• Робота з репродукціями картин
Слайд 12 Слайд 13
Слайд 14 Слайд 15
- Що вражає в цих картинах? Кітельсена, Верне
Учитель. Востаннє чума на теренах Європи збирала свої страшні жнива у 1720 році. (15-34 млн. людей)
• Пригадайте перші рядки роману. На що натякає автор? (реальність подій, правдивість)
- Щоб зрозуміти роман треба визначити жанр роману?
- Який жанр роману?
Учитель. Як в літературі називають прийом, коли сутність одних явищ та предметів подається через інші явища і поняття?
- Метафора
Отже – це роман метафоричний. На метафоричність вказує і епіграф (зачитуємо), який розкриває тему, дає аналіз зображувальному, пояснює задум.
- А який літературний жанр повністю базується на метафорі?
- Притча
Слайд 16
• Знайдіть ознаки притчевості роману?
(Мораль роману в тому, що зло багатолике. Чума – це…(продовжіть значення слова)
Учитель. Я сподіваюсь, ви звернули увагу на те, як побудований роман.
Учні. Події розгортаються протягом одного чумного року (194… 16.04)
Роман складається з V частин.
І ч. – весна – чума розпочалася і утвердила свої права.
ІІ ч. – ІІІ ч. – літо – владарює в місті , збільшує число жертв.
IV ч. – осінь – чума стабілізувалась
V ч. – зима – кінець грудня – пошесть відступає
Учитель. Події розгортаються послідовно. А це означає, що роман за жанром – хроніка.
Слайд 17
Ми з’ясували тему, проблематику, жанрову послідовність роману. Нами з’ясований метафоричний його зміст?
- Що ж хотів сказати своїм романом Камю?
Це роман-попередження, роман-пересторога. Роман на всі часию Чума ХХ – ХХІ – СНІД, наркоманія…
- Чому один з його найкращих творів названо й присвячено явищу, що асоціюється тільки зі смертю?
• Прийом «Мікрофон»
Хто перемагає у двобої – чума чи людина?
• Робота з текстом (прочитайте останні рядки роману). Над чим закликає замислитись автор? Розшифруйте філософський підтекст твору.
Рефлексія
Учитель. Тож чи маємо ми право сказати, цитуючи В.Єрохіна, що «Чума» - це найсвітліший твір західної словесності». (попереджує, показує як діють люди в критичних ситуаціях)
• Чи виправданий епіграф?
• Чи виправдалися ваші сподівання щодо уроку?
Підсумок уроку. Можна жити – а можна існувати,
Можна думати – можна повторять.
Та не можуть думу зігрівати ті,
Що неспалають, не горять!
В. Симоненко
|
|
Вхід на сайт |
|
|
Пошук |
|
|
Календар |
« Травень 2024 » | Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
|
|
|