Нажміть для скачування в повному варіанті
Тема уроку. Артюр Рембо (1854- 1891), «Відчуття», «П’яний корабель»,
"Голосівки". Асоціативна, чуттєва картина Всесвіту у поезії А.Рембо.
Мета уроку: - зацікавити учнів особистістю А. Рембо, простежити творчу
долю, зв'язок з його баченням поезії;
- розвивати художнє мислення, вміння і навички розрізняти
форми, індивідуальний стиль поета;
- виховувати зацікавленість до творчої спадщини поета
- символіста, художній та естетичний смак, відчуття "музики у слові"
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Метод введення: урок - відкритих думок.
Обладнання: портрети А. Рембо, тексти віршів, фотографії, репродукції картин художників імпресіоністів, музика К. Дебюссі «Віддзеркалення»,
Д. Тухманов «Сентиментальна прогулянка»
Епіграф:
Я був проклятий райдугою
Я - це хтось інший...
Я - той, хто страждав, і хто збунтувався
А. Рембо.
Митцю не треба нагород,
Його судьба нагородила
Л. Костенко
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Робота з портретами А. Рембо (малюнки П. Верлена, І. Рембо, Ф.Регаме, Делае).
Прийом "Коло думок". Учні мають висловлювати власну думку за питаннями:
- Яким постає перед нами поет?
- Про що думає Рембо?
- Що намагалися художники насамперед передати в портреті поета?
- Як ви гадаєте, чи відповідають малюнки фотографії?
Слово вчителя.
"Я спробував винайти нові квіти, нові зорі, нові види плоті, нові мови. Я повірив, що володію надприродною могутністю. І що ж!.. Я! Я, що вважав себе ангелом, вільним від будь - якої моралі, я знову кинутий на землю з необхідністю шукати роботу, обіймати грубу дійсність! "(А. Рембо)
Ці слова поета з Франції, який творив на межі XIX - XX., повністю розкривають його суть. Вірші письменника - це "слова, відпущені на волю...
"Я був проклятий райдугою" - , такими словами завершує своє творче життя 18 - річний поет. Це не помилка, у 18 років він справді підбивав підсумки невдалого, на його думку, життєвого експерименту під назвою "Творчість Артюра Рембо". Ним стала остання, але перша та єдина з надрукованих його книжок - збірка 1873 р. " Сезон у пеклі". Це прямування до пекла припало в Рембо, як і у Данте саме на середину життєвого шляху: французький поет прожив ще не повних 19 років і помер у трагічному для життя віці - у 37, як Моцарт чи Пушкін... " Прокляття райдугою " позначилося на його житті раптовим спалахом поетичної зрілості, блискучим але недовгим горінням і не менш стрімким згасанням його літературної зірки. Втім, звернімося до початку.
III Оголошення теми, мети та очікуваних результатів уроку.
Рольова гра
Прийом "Актуальний мікрофон з поетом". (Клас вибирає двоє підготовлених учнів-поетів, які відповідають на запитання учнів - журналістів від імені А. Рембо).
Учень-журналіст: Де почався ваш життєвий шлях?
Учень-поет: Я народився у провінційному містечку Шарлевілі 20 жовтня 1854 р. у родині кадрового офіцера.
Учень-журналіст: Розкажіть про свою родину.
Учень-поет: Батько вдома не жив, діти його майже не знали. З матір'ю суворою, деспотичною, стосунки були найболючіші. Вона прищепила мені любов до Бога, доброчинність, але поряд з цим, не розуміла моєї натури.
Учень-журналіст: Яку освіту ви маєте?
Учень-поет: Навчався у колежі, кажуть, що блискуче. Особливо я любив латинь. В 6 років почав писати прозу, а потім вірші. У 15 років написав вірш "Сенсація", надрукований в паризькому журналі в 1869р.
Учень-журналіст: Ваше відношення до Паризької комуни?
Учень-поет: В 1870р. я втік до Парижа, щоб допомагати в поваленні імперії, брав участь у житті комунарів, писав вірші.
Учень-журналіст: Ви добре знали "короля поетів" Поля Верлена. Які відносини були між вами?
Учень-поет: Коли в 1871р. я надіслав Верлену в Париж свої вірші, він запросив мене до себе. Познайомилися, подружилися. Мандрували Бельгією, Англією але непорозуміння з Верленом - це постріл. Почалося розчарування міщанським побутом, суспільна депресія. І залишилася моя єдина надія - це . мистецтво.
Учень-журналіст: Гнітюча обстановка рідного дому, міста, нестача грошей, мандрівки до столиці, по Європі, що це?
Учень-поет: Все моє життя - це низка бунтів: сімейного, соціального, літературного. Я хочу відкинути старі ідеали, старе мистецтво, старі слова і шукати свою несхожість на інших, прагнути ступеня індивідуальності - стану яснобачення.
Учень-журналіст: Вашу творчість можна розділити на III періоди:
І (до 1871) позначений впливом авторитетів бунтарського духу, революційної ідеї, шукання шляху в поезії.
II (1871 - 1872) набуває трагічного звучання, життєвих пошуків
декларування нових принципів мистецтва ("П'яний корабель", "Голосівки").
III (1872 - 1873) засвідчив народження незвичайної форми вірша.
Виходячи з цього, скажіть, яке завдання поета?
Учень-поет: Бути провидцем, пророком, медіумом.
"Помилково говорити: я міркую. Треба було б сказати: мене міркують... Я є хтось інший".
Учень-журналіст: Після того як ви закинули поезію, чим ви займалися?
Учень-поет: Працював на фермі матері, потім Східна Африка, займався комерцією. Стомлений, хворий, 37-літній повернувся до Франції, де помер від саркоми правого коліна у марсельській лікарні.
Учень-журналіст: Чи може бути іронія долі гіркою?
♦ Скласти разом з учнями тези естетичних поглядів поета:
поет повинен стати ясновидцем
|
поет не повинен бути буденним
|
поет - це посередник між небом і землею
|
поет - це провидець, пророк, медіум
|
"Я усвідомив себе поетом. Це не моя провина. Помилкою було б говорити: я думаю. Слід радше сказати: мене думає. Я є хтось інший. Тим гірше шматкові дерева, як він зрозуміє, що він - скрипка..."
А. Рембо.
(читаємо вірш в перекладах І.Петровцій, Г. Кочура.)
Завдання:
- порівнюючи переклади, випишіть дієслова і зіставте їх форми.
- випишіть епітети, порівняння, символи, які розкривають відчуття щасливої миті буття.
- який з перекладів вам здається більш вдалим? Відповідь обґрунтуйте.
Щоб перейнятися сугестивним мислення А.Рембо, проведемо асоціативний експеримент перед вивченням відомого вірша "Голосівки"
- Який колір, на вашу думку, відповідає кожному голосному: а, о, у, и, є, і?
(учні називають кольори відносно голосних букв)
А тепер проведемо не спрямований експеримент
- Доберіть до кожного кольору відповідний іменник (за асоціацією).
- "Наприклад, "білий" - сніг, лілея, весілля; "червоний" - вогонь, кров, революція."
Яку кольорову гаму букв, які асоціації бачив А.Рембо?
Учень-декламатор
• Виразне читання напам'ять А. Рембо "Голосівки" в перекладі Г. Кочура, Г. Латника.
Голосівки
А чорне, біле Є, червоне І, зелене
У, синє О - про вас я нині б розповів:А чорний мух корсет довкола смітників,
Кружляння їх прудке, дзижчання тороплене;
Є - шатра в білій млі, списи льодовиків,
Ранкових випарів тремтіння незбагненне;
І - жмури на морях божественно глибокі,
І спокій пасовищ, і зморшок мудрий спокій
Печаль присвячених алхімії ночей;
О- неземна Сурма, де скрито скрегіт гострий,
Мовчання Янголів,
Світів безмовний простір,
Омега, блиск його фіалкових очей.
(переклад Г.Кочура)
|
Голосні
А - чорне, біле Є, червоне І, зелене
І, синє О: скажу про їх таємну суть:
А - це корсет, його блискучі мухи пнуть,
Кружляючи щодня над смородом мерзенним,
Це тінь затоки: Є - то пароплава путь,
То білі кораблі, льодовиків знамена;
І- то пурпурна кров і посміх незбагненний,
П'янливе каяття і невситима лють;
І - цикли, то морів предивні коливання,
То спокій пасовищ у тихому смерканні,
То зморшка - борозна високого чола;
О - вища є сурма, різки незнані звуки,
То тиша проміж гір, завмерлих од розлуки,
То промінь із небес, бузкова то стріла.
(переклад Г. Латника)
|
Прийом "Слово художникам"
Учні-художники свої враження втілюють у малюнки до вірша і в кінці уроку коментують ілюстрації.
Слово вчителя. Цей вірш одразу уславив Рембо, викликав велику кількість тлумачень. Поет використовує форму сонета, новаторські підходи до традиційного жанру, відкидаючи стриманість форми, строгість у виборі тем, чіткість ритму.
• Словникова робота.
Сонет — ліричний вірш, який складається з чотирнадцяти рядків п'ятистопного або шестистопного ямба, тобто з двох чотиривіршів (катренів).
• Бесіда
- Який з перекладів вам більше сподобався і чому?
- Які ознаки твору дають нам право стверджувати, що він є сонетом?
- Які асоціації поета вразили вас своєю несподіваністю?
- Які напрямки руху та частини простору поет закріплює за кожним кольорово-звуковим комплексом?
- Випишіть в зошити, які кольорові та предметні аналогії до кожного звука використав автор.
Слово вчителя.
У "Голосівках" поет шукав нову мову поезії. "Я винайшов колір голосних!..." Кожен із вас міг так сказати про кубики різних кольорів, які ви складали в дитинстві. Але у Рембо інше. Це асоціації, що народжені враженнями від напруженого духовного життя, зовнішнього світу. Це асоціації властиві саме поету.
- Чи дійсно Рембо " винайшов колір голосних"?
Я натягнув мотузки від дзвіниці до дзвіниці.
Гірлянди від вікна і до вікна,
Золоті ланцюги від зірки до зірки, і танцюю.
(Переклад Ю.Покальчука)
Аналіз вірша «П`яний корабель»
- Виразне читання уривків з вірша в перекладах Г. Кочура і Г. Латника.
Прийом «Гронування»
IV Рефлексія
Я натягнув мотузки від дзвіниці до дзвіниці.
Гірлянди від вікна і до вікна,
Золоті ланцюги від зірки до зірки, і танцюю.
(Переклад Ю.Покальчука)
В чому незвичність і краса віршів А.Рембо?
V Домашнє завдання
Написати міні - твір за епіграфами уроку ( на вибір).
|