Четвер
02.05.2024
08:02
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Cайт вчителя зарубіжної літератури С.В. Хомич
Головна Реєстрація Вхід
Тема уроку. Артюр Рембо (1854- 1891), «Відчуття», «П’яний корабель», "Голосівки". Асоціативна »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Нажміть для скачування в повному варіанті

Тема уроку.       Артюр Рембо (1854- 1891), «Відчуття», «П’яний корабель»,

"Голосівки". Асоціативна, чуттєва картина Всесвіту у поезії А.Рембо.

Мета уроку:       - зацікавити учнів особистістю А. Рембо, простежити творчу

долю, зв'язок з його баченням поезії;  

  • розвивати художнє мислення, вміння і навички розрізняти

форми, індивідуальний стиль поета;  

  • виховувати зацікавленість до творчої  спадщини  поета
  • символіста, художній та естетичний смак, відчуття "музики у слові"

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Метод введення: урок - відкритих думок.

Обладнання: портрети А. Рембо, тексти віршів, фотографії, репродукції картин  художників імпресіоністів, музика К. Дебюссі «Віддзеркалення»,

Д. Тухманов «Сентиментальна прогулянка»

Епіграф:            

Я був проклятий райдугою

Я - це хтось інший...

Я - той, хто страждав, і хто збунтувався

А. Рембо.

Митцю не треба нагород,

Його судьба нагородила             

 Л. Костенко

 

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Мотивація навчальної діяльності.

       Робота з портретами А. Рембо (малюнки П. Верлена, І. Рембо, Ф.Регаме, Делае).

 

Прийом "Коло думок". Учні мають висловлювати власну думку за питаннями:

  • Яким постає перед нами поет?
  • Про що думає Рембо?
  • Що намагалися художники насамперед передати в портреті поета?
  • Як ви гадаєте, чи відповідають малюнки фотографії?

Слово вчителя.

"Я спробував винайти нові квіти, нові зорі, нові види плоті, нові мови. Я повірив, що володію надприродною могутністю. І що ж!.. Я! Я, що вважав себе ангелом, вільним від будь - якої моралі, я знову кинутий на землю з необхідністю шукати роботу, обіймати грубу дійсність! "(А. Рембо)

Ці слова поета з Франції, який творив на межі XIX - XX., повністю розкривають його суть. Вірші письменника - це "слова, відпущені на волю...

"Я був проклятий райдугою" - , такими словами завершує своє творче життя 18 - річний поет. Це не помилка, у 18 років він справді підбивав підсумки невдалого, на його думку, життєвого експерименту під назвою "Творчість Артюра Рембо". Ним стала остання, але перша та єдина з надрукованих його книжок - збірка 1873 р. " Сезон у пеклі". Це прямування до пекла припало в Рембо, як і у Данте саме на середину життєвого шляху: французький поет прожив ще не повних 19 років і помер у трагічному для життя віці - у 37, як Моцарт чи Пушкін... " Прокляття райдугою " позначилося на його житті раптовим спалахом поетичної зрілості, блискучим але недовгим горінням і не менш стрімким згасанням його літературної зірки. Втім, звернімося до початку.

III Оголошення теми, мети та очікуваних результатів уроку.

Рольова гра

Прийом "Актуальний мікрофон з поетом". (Клас вибирає двоє підготовлених учнів-поетів, які відповідають на запитання учнів - журналістів від імені А. Рембо).

Учень-журналіст: Де почався ваш життєвий шлях?

Учень-поет: Я народився у провінційному містечку Шарлевілі 20 жовтня 1854 р. у родині кадрового офіцера.

      Учень-журналіст: Розкажіть про свою родину.

Учень-поет: Батько вдома не жив, діти його майже не знали. З матір'ю суворою, деспотичною, стосунки були найболючіші. Вона прищепила мені любов до Бога, доброчинність, але поряд з цим, не розуміла моєї натури.

     Учень-журналіст: Яку освіту ви маєте?

Учень-поет: Навчався у колежі, кажуть, що блискуче. Особливо я любив латинь. В 6 років почав писати прозу, а потім вірші. У 15 років написав вірш "Сенсація", надрукований в паризькому журналі в 1869р.

  Учень-журналіст: Ваше відношення до Паризької комуни?

 Учень-поет: В  1870р. я втік до Парижа, щоб допомагати в поваленні імперії, брав участь у житті комунарів, писав вірші.

 Учень-журналіст: Ви добре знали "короля поетів" Поля Верлена. Які відносини були між вами?

   Учень-поет: Коли в 1871р. я надіслав Верлену в Париж свої вірші, він  запросив мене до себе. Познайомилися, подружилися. Мандрували Бельгією, Англією але непорозуміння з Верленом - це постріл. Почалося розчарування міщанським побутом, суспільна депресія. І залишилася моя єдина надія - це .   мистецтво.

Учень-журналіст: Гнітюча обстановка рідного дому, міста, нестача грошей, мандрівки до столиці, по Європі, що це?

Учень-поет: Все моє життя - це низка бунтів: сімейного, соціального, літературного. Я хочу відкинути старі ідеали, старе мистецтво, старі слова і шукати свою несхожість на інших, прагнути ступеня індивідуальності - стану яснобачення.

Учень-журналіст: Вашу творчість можна розділити на III періоди:

І (до 1871) позначений впливом авторитетів бунтарського духу, революційної ідеї, шукання шляху в поезії.

II    (1871 - 1872) набуває трагічного звучання, життєвих пошуків
декларування нових принципів мистецтва ("П'яний корабель", "Голосівки").

III  (1872 - 1873) засвідчив народження незвичайної форми вірша.
Виходячи з цього, скажіть, яке завдання поета?

Учень-поет: Бути провидцем, пророком, медіумом.

"Помилково говорити: я міркую. Треба було б сказати: мене міркують... Я є хтось інший".

  Учень-журналіст: Після того як ви закинули поезію, чим ви займалися?

 Учень-поет: Працював на фермі матері, потім Східна Африка, займався комерцією. Стомлений, хворий, 37-літній повернувся до Франції, де помер від саркоми правого коліна у марсельській лікарні.

  Учень-журналіст: Чи може бути іронія долі гіркою?

Скласти разом з учнями тези естетичних поглядів поета:

Естетичні погляди

 

поет повинен стати ясновидцем

 

 

поет не повинен бути буденним

 

поет - це посередник між небом і землею

 

поет - це провидець, пророк, медіум

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Я усвідомив себе поетом. Це не моя провина. Помилкою було б говорити: я думаю. Слід радше сказати: мене думає. Я є хтось інший. Тим гірше шматкові дерева, як він зрозуміє, що він - скрипка..."

А. Рембо.

  • Аналіз вірша «Відчуття»

 (читаємо вірш в перекладах І.Петровцій, Г. Кочура.)

Завдання:

  • порівнюючи переклади, випишіть дієслова і зіставте їх форми.
  • випишіть епітети, порівняння, символи, які розкривають відчуття щасливої миті буття.
  • який з перекладів вам здається більш вдалим? Відповідь обґрунтуйте.
  • Слово вчителя.

 

 

Щоб перейнятися сугестивним мислення А.Рембо, проведемо  асоціативний експеримент перед вивченням відомого вірша "Голосівки"

-     Який колір, на вашу думку, відповідає кожному голосному: а, о, у, и, є, і?

(учні називають кольори відносно голосних букв)

А тепер проведемо не спрямований експеримент

  • Доберіть до кожного кольору відповідний іменник (за асоціацією).
  • "Наприклад, "білий" - сніг, лілея, весілля; "червоний" - вогонь, кров, революція."

   Яку кольорову гаму букв, які асоціації бачив А.Рембо?

 

Учень-декламатор

• Виразне читання напам'ять А. Рембо "Голосівки" в перекладі Г. Кочура, Г. Латника.

Голосівки

А чорне, біле Є, червоне І, зелене
У, синє О - про вас я нині б розповів:А чорний мух корсет довкола смітників,

Кружляння їх прудке, дзижчання тороплене;

Є - шатра в білій млі, списи льодовиків,

Ранкових випарів тремтіння незбагненне;

І - жмури на морях божественно глибокі,

 І спокій пасовищ, і зморшок мудрий спокій

 Печаль присвячених алхімії ночей;

О- неземна Сурма, де скрито скрегіт гострий,
Мовчання Янголів,

 Світів безмовний простір,

Омега, блиск його фіалкових очей.

(переклад Г.Кочура)

 

Голосні

А - чорне, біле Є, червоне І, зелене

І, синє О: скажу про їх таємну суть:

 А - це корсет, його блискучі мухи пнуть,

Кружляючи щодня над смородом мерзенним,

Це тінь затоки: Є - то пароплава путь,

То білі кораблі, льодовиків знамена;

І- то пурпурна кров і посміх незбагненний,
П'янливе каяття і невситима лють;

І - цикли, то морів предивні коливання,

То спокій пасовищ у тихому смерканні,

То зморшка - борозна високого чола;

О - вища є сурма, різки незнані звуки,

То тиша проміж гір, завмерлих од розлуки,

 То промінь із небес, бузкова то стріла.

(переклад Г. Латника)

 

 

 

 

 

 

Прийом "Слово художникам"

Учні-художники свої враження втілюють у малюнки до вірша і в кінці уроку коментують ілюстрації.

Слово вчителя. Цей вірш одразу уславив Рембо, викликав велику кількість тлумачень. Поет використовує форму сонета, новаторські підходи до традиційного жанру, відкидаючи стриманість форми, строгість у виборі тем, чіткість ритму.

•  Словникова робота.

Сонет — ліричний вірш, який складається з чотирнадцяти рядків п'ятистопного або шестистопного ямба, тобто з двох чотиривіршів (катренів).

  Бесіда

  • Який з перекладів вам більше сподобався і чому?
  • Які ознаки твору дають нам право стверджувати, що він є сонетом?
  • Які асоціації поета вразили вас своєю несподіваністю?
  • Які напрямки руху та частини простору поет закріплює за кожним кольорово-звуковим комплексом?
  • Випишіть в зошити, які кольорові та предметні аналогії до кожного звука використав автор.

Слово вчителя.

У "Голосівках" поет шукав нову мову поезії. "Я винайшов колір голосних!..." Кожен із вас міг так сказати про кубики різних кольорів, які ви складали в дитинстві. Але у Рембо інше. Це асоціації, що народжені враженнями від напруженого духовного життя, зовнішнього світу. Це асоціації властиві саме поету.

-   Чи дійсно Рембо " винайшов колір голосних"?

Я натягнув мотузки від дзвіниці до дзвіниці.

 Гірлянди від вікна і до вікна,

Золоті ланцюги від зірки до зірки, і танцюю. 

(Переклад Ю.Покальчука)

      

 

 

                   

Аналіз вірша «П`яний корабель»

  • Виразне читання уривків з вірша в перекладах Г. Кочура і Г. Латника.

Прийом «Гронування»

 

«П`яний корабель- це…»

 

Символ ліричного героя

 

 

Подорож у пошуках себе

 

 

Символ особистості поета

 

Маленька одісея

 

 

 

Прогноз свого життя

 

  • Чи знайшов себе поет?

 

IV Рефлексія

Я натягнув мотузки від дзвіниці до дзвіниці.

 Гірлянди від вікна і до вікна,

Золоті ланцюги від зірки до зірки, і танцюю. 

(Переклад Ю.Покальчука)

В чому незвичність і краса віршів А.Рембо?

V Домашнє завдання

Написати міні - твір за епіграфами уроку ( на вибір).

Вхід на сайт

Пошук

Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Друзі сайту
  • uCoz Community
  • Володимир-Волинське ВПУ
  • Міністерство освіти і науки
  • Освіта